نکات و توصیه های مهم پیشگیری از رخداد حوادث، مبتنی بر شواهد علمی و آکادمیک

بریدگی ها در خانه

هر روز، جراحات زیادی در اثر کارهای معمول منزل، به ویژه برای بانوان اتفاق می افتد. گذشته از مواردی که این جراحات منجر به مراجعه شخص آسیب دیده به مراکز درمانی می شود، موارد زیادی نیز وجود دارد که تنها به درمان در منزل کفایت می شود. یک بررسی خانه به خانه در تهران نشان می دهد همه ساله در اثر جراحات پیش آمده ناشی از کارهای آشپزخانه و منزل، هزینه ای بسیار گزاف اما پنهان به خانواده ها تحمیل می شود.

چه باید کرد؟

هنگام استفاده از چاقو، رنده، چاقو تیزکن و … از تماشای تلویزیون، نگهداری بچه، پاسخ به تلفن یا هر کار دیگر پرهیز کنید. مخصوصاً زمانی که عجله دارید و یا عصبانی هستید به هیچ وجه با وسایل فوق کار نکنید.

برای استفاده از چاقو، از سایز مناسب آن استفاده کنید؛ مثلاً برای تمیز کردن سبزی از چاقوی کوچک و برای خرد کردن گوشت از چاقوی دسته بلند استفاده کنید. ضمنا برای خرد کردن سبزی و گوشت حتماً از تخته استفاده کنید و از نگه داشتن آنها در دست خود پرهیز کنید.

اگر چاقویی از روی کابینت افتاد، به جای اینکه تلاش کنید تا آن را بگیرید، فقط به عقب بپرید و اطرافیان را با دست پس بکشید.

چاقو یا کارد را در سینک پر از آب یا ظرف رها نکنید، بلکه بلافاصله بعد از استفاده، آن را بشویید و کنار بگذارید.

ظروف چینی و شیشه ای که لبه ای شکسته یا پریده دارند، سریعاً از رده مصرف خارج کنید و به جای صرفه جویی غیر منطقی در این گونه موارد، به فکر هزینه ها و خسارت های احتمالی بعدی باشید.

هنگام جمع کردن ظروف شیشه ای شکسته شده، ابتدا کودکان را از محل دور کنید. آنگاه پس از پوشیدن دمپایی یا کفش، قطعات بزرگتر را با ابزاری مانند انبردست یا خاک انداز بردارید و قطعات کوچکتر را با  جاروبرقی جمع کنید. جهت حمل شیشه های خرد شده نیز جوانب احتیاط را رعایت کنید و آنها را پس از قرار دادن در پوششی مقوایی یا پلاستیکی به کیسه زباله منتقل کنید تا خطری متوجه ماموران جمع آوری زباله نشود.

موقع بازکردن درب ظروف فلزی مانند کنسرو، به راهنمای تصویری در آسان بازشو آن خوب دقت کنید. اگر ناچارید از دربازکن کنسرو استفاده کنید، انواع استاندارد و تیز آن را به کار ببرید و به هیچ وجه از وسایلی مانند کارد یا پیچ گوشتی برای این کار استفاده نکنید.

بعضا کارهای سخت تر و فنی تر منزل به آقایان سپرده می شود؛ مثل خرد کردن یخ، باز کردن درب سفت شده ظروف شیشه ای، باز کردن لامپ سوخته ای که در سرپیچ گیر کرده، باز کردن پوست سخت گردو با چاقو و … آنچه در این موارد لازم است رعایت شود توجه به نکات فنی و استفاده از وسایل ایمن و متناسب است نه صرفا تکیه بر زور بازو!

به یاد داشته باشید توصیه هایی از این دست اگر چه ساده و ابتدایی هستند، امّا در عوض، پارگی تاندون ها و عناصر حرکتی دست، آسیب های پیچیده ای هستند که بعضاً با جراحی های متعدد هم درمان نمی شوند و چه بسا باعث ناتوانی مادام العمر در انگشتان دست شوند.

به اطفال و عدم دسترسی آنها به ابزار و وسایل خطرناک منزل توجه داشته باشید. چاقو، قیچی و سایر ابزار تیز در کشویی دور از دسترس کودکان کوچکتر نگهداری شود. کودکان بزرگتر برای نحوه استفاده از وسایل فوق، حتما آموزش ببینند و توجیه شوند. تیغ و وسایل پیرایش به ویژه در حمام از دسترس اطفال دور باشند. هنگام استفاده از چرخ گوشت و مخلوط کن کاملاً حواستان به بچه ها باشد.

حتماً در منزل خود جعبه یا کیفی از کمک های اولیه داشته باشید و نحوه بکارگیری آنرا جهت مواقع ضروری فرا گیرید.

 

منبع: کتاب «مصدومیت، قابل پیشگیری است»، نوشته دکتر مهدی شریف الحسینی، انتشارات عصر روشن بینی، چاپ اول: 1396

© استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است